El mes d’agost s’ha caracteritzat sobretot per l’absència de precipitacions a gran part de Catalunya i per unes temperatures que s’han mantingut en valors normals per l’època durant la major part del mes, amb un parèntesi destacat durant la calorada que va afectar Catalunya entre els dies 16 i 22.
Climàticament, l’agost sol ser un mes clarament més plujós que el juliol a Catalunya. De fet, la precipitació mitjana del juliol és la més baixa de l’any a moltes zones del centre i sud del país, mentre que a l’agost aquesta mitjana és més elevada i fins i tot en punts del Pirineu i Prepirineu l’agost és el mes més plujós de l’any.
Enguany, el comportament pluviomètric d’aquests dos mesos ha estat oposat a l’habitual, ja que la precipitació d’agost ha estat molt escassa en conjunt i clarament inferior a la del mes de juliol. Si bé en alguns sectors del Pirineu i Prepirineu s’han enregistrat ruixats i tempestes durant diverses jornades al llarg del mes, a la resta del país la precipitació acumulada ha estat molt escassa o fins i tot inexistent.
A la resta del país l’agost ha estat un mes molt sec, ja que la precipitació acumulada al llarg del mes ha estat inferior als 5 mm a bona part del centre i sud. Si bé no és extraordinari que en alguns sectors de Catalunya pràcticament no plogui en un mes d’agost, resulta poc freqüent que aquesta absència de precipitacions afecti una àrea tan extensa del país. En aquest sentit, cal retrocedir fins al 2001 per trobar un mes d’agost
Pel que fa a la temperatura, el mes d’agost ha estat càlid a la major part del país, sobretot a les comarques de l’interior. En canvi, ha estat un mes normal o fins i tot lleugerament fred a la Costa Brava. També ha resultat termomètricament normal en alguns sectors de la resta del litoral i prelitoral, especialment del delta de l’Ebre i de les zones més baixes del Vallès.
El principal episodi del mes d’agost va ser la calorada que va afectar Catalunya entre els dies 16 i 22. A partir del dia 16 es va produir una advecció d’aire càlid provinent del sud a nivells baixos que va afectar bona part del Mediterrani Occidental i que va fer que entre els dies 20 i 21 s’assolissin temperatures de l’ordre de 24 ºC a 850 hPa (uns 1.500 m d’altura, aproximadament) a tot el país. Aquesta massa d’aire tan càlid es va començar a retirar cap al Mediterrani a partir del dia 22, afavorint una progressiva baixada de la temperatura a l’interior i al Pirineu, que no va ser perceptible al litoral fins al dia 23.