El Ministeri d’Hisenda ha marcat una taxa de referència per al dèficit dels ajuntaments en l’exercici del 2021 del 0,1%. La titular de la cartera, la ministra María Jesús Montero, ho va comunicar ahir dilluns als representants dels ens locals durant la reunió de la Comissió Nacional d’Administració Local (CNAL). Montero va explicar els efectes que suposarà als ajuntaments la suspensió de les normes fiscals per a aquest any i el vinent, que implica deixar sense efecte els objectius d’estabilitat i de deute públic i no aplicar la norma de despesa. Els ajuntaments que en tinguin podran utilitzar els seus romanents, i per als que no, l’executiu estatal estudia crear un fons específic.
L’objectiu de la mesura excepcional, en sintonia amb les directrius de la Comissió Europea, és donar als ajuntaments “tots els instruments possibles” per lluitar contra la pandèmia i “protegir famílies i empreses”.
En tot cas, el govern espanyol subratlla que “no renuncia” al principi d’estabilitat pressupostària i afirma que manté el compromís amb la consolidació fiscal. En aquest sentit, la suspensió de les normes fiscals no afecta altres obligacions com ara el compliment del termini mig de pagament.