La tradició d’il·luminar Castellbell i el Vilar per Nadal té les seves arrels en una història que es remunta a fa dècades, un camí d’evolució que va des de les icones religioses fins a la modernitat i la sostenibilitat actuals.
Els inicis de la il·luminació nadalenca al carrer del municipi es lliguen directament a l’Estrella de Betlem, que originalment s’ubicava al castell. Era des d’aquest punt emblemàtic des d’on s’iniciava el recorregut dels Reis Mags per a repartir els regals als nens i nenes del Burés, Borràs i Bauma.
Paral·lelament, el barri del Burés ja acollia un dels primers grans elements decoratius: un gran avet decorat amb llums de Nadal just davant de l’entrada de la fàbrica, a l’edifici de l’antiga Fonda Castellbell o Cal Calaf.

Cap als anys quaranta del segle XX, la tradició es va consolidar al Borràs, on els treballadors de la fàbrica van construir una nova estrella de Betlem per situar-la davant del Casino per rebre els Reis d’Orient. Aquesta evolució va continuar a finals dels anys vuitanta, quan l’Agrupació de Botiguers de Castellbell i el Vilar (Borràs) va començar a instal·lar llums als carrers on hi havia comerços, com la carnisseria de la plaça Valentí Puig o davant d’un basar. Anys més tard, la tradició es va estendre a la Bauma.
El municipi es va anar adaptant als nous temps i a la necessitat d’ornaments més moderns. A finals dels anys noranta, es va iniciar l’aposta per una nova il·luminació al Borràs amb els actuals flocs de neu, que de mica en mica es van anar estenent per tot el poble.

Amb l’arribada del segle XXI, l’enfocament va canviar radicalment. Avui, Castellbell i el Vilar aposta per una il·luminació sostenible i eficient, utilitzant tecnologia LED i decoracions reutilitzables.
L’acte d’encesa del 30 de novembre de 2025 no serà només l’inici de les festes, sinó també el tancament d’un cercle històric. La jornada es completarà amb parades artesanals, activitats familiars, música i la baixada de les llums des del Turó del Marquès. L’encesa de l’arbre LED al centre del municipi tindrà lloc al mateix barri del Burés, on tot va començar amb un estel i un avet il·luminat, lligant de nou el passat analògic amb el present tecnològic.
